Τεστ σχολικής ετοιμότητας

Η μετάβαση του παιδιού στο σχολείο αποτελεί μείζονα αλλαγή στη ζωή του και πρέπει να είναι έτοιμο γι’αυτό. Η έναρξη της σχολικής φοίτησης αποτελεί βασικό αναπτυξιακό ορόσημο που σηματοδοτεί όχι μόνο την ακαδημαϊκή πορεία των παιδιών μας, αλλά και τη γενικότερη επιτυχίας τους στη ζωή.

Σχολική ετοιμότητα σημαίνει, όλα όσα πρέπει να ξέρει και να κάνει ένα παιδί προκειμένου να έχει μία καλή αρχή και να φοιτήσει ομαλά στο σχολείο. Σημαίνει η δυνατότητά του να δεχθεί νέες γνώσεις σε Δομημένο πλαίσιο και με Καθορισμένο ρυθμό.

Η σχολική ετοιμότητα αποτελεί σύνθετη λειτουργία που προϋποθέτει επιμέρουςετοιμότητες όπως:

  • Γνωστική
  • Γλωσσική
  • Γραφική
  • Κινητική
  • Συναισθηματική και Κοινωνική ετοιμότητα.

Η Σχολική Ετοιμότητα δεν περιορίζεται μόνο στο παιδί αλλά αφορά ταυτόχρονα και το σχολείο, την Οικογένεια και την Πολιτεία που οφείλουν να είναι και αυτά επαρκώς προετοιμασμένα και οργανωμένα, ώστε να υποστηρίξουν το παιδί στη νέα του αρχή.

Η Σχολικής Ετοιμότητα Α’ ΤΕΣΤ ελέγχει:

  • τη Σχολική Ετοιμότητα
  • την υπερκινητικότητα διάσπαση προσοχής
  • την συμπεριφορά κατά την εξέταση

Το Α’ ΤΕΣΤ σταθμίστηκε σε πληθυσμιακό δείγμα 2.000 φυσιολογικών παιδιών ηλικίας 5-6 χρονών που παρακολουθούσαν 50 δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία της Αθήνας. Υπολογίζεται ότι 10-15% των μαθητών της Α’ Δημοτικού, μπορεί να εμφανίζουν πρώιμες ενδείξεις για μαθησιακές δυσκολίες και έχουν ανάγκη από προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, για την εκμάθηση του συλλαβισμού και της ανάγνωσης. Επίσης έχουν δυσκολίες στον οπτικοκινητικό συντονισμό, μια ικανότητα που σχετίζεται με το γράψιμο, χωρίς να έχουν δυσλεξία.

Πολλά από αυτά τα παιδιά συνεχίζουν να έχουν μαθησιακές δυσκολίες σε όλη τη διάρκεια της φοίτησης τους στο δημοτικό αλλά και στο γυμνάσιο.

Στην χώρα μας λειτουργούν 1570 Τμήματα Ένταξης (Ενισχυτικής Διδασκαλίας) σε Δημόσια Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία και 336 Ειδικά Σχολεία. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερα μαθήματα στο σπίτι ή σε φροντιστήρια.

Η σχολική ετοιμότητα και επάρκεια των παιδιών σχετίζεται άμεσα με την Ακαδημαϊκή και κοινωνική τους επιτυχία και αποτελεί έναν από τους πλέον αξιόπιστους δείκτες επάρκειας και ευαισθησίας της Πολιτείας, ιδιαίτερα στις οικονομικά αδύναμες κοινωνικές ομάδες.

Σύγχρονες νευροφυσιολογικές έρευνες επιβεβαιώνουν πειραματικά ότι τα πρώτα χρόνια της ζωής μας είναι κρίσιμα και καθοριστικά για την ανάπτυξη του εγκεφάλου μας και τη μάθηση. Κατά τη διάρκεια τους, επιτελούνται στο εγκέφαλο βασικές λειτουργίες όπως αύξηση του αριθμού των συνδέσεων μεταξύ των νευρικών κυττάρων (Συναπτογέννεση), αλλά και απώλεια των συνδέσεων που δεν χρησιμοποιούνται (Κλάδεμα-Pruning) που επηρεάζουν τη δομή και σηματοδοτούν την λειτουργία του.

Η σωστή προετοιμασία για το σχολείο είναι σημαντική γιατί μπορεί να επηρεάσει αυτές τις διαδικασίες και να αποτρέψει τη σχολική αποτυχία. Είναι γνωστό ότι η ΣχολικήΑποτυχία οδηγεί τα παιδιά σε χαμηλή αυτοεκτίμηση, αρνητική θέση για το σχολείο, τη μάθηση και σε διαταραχές συμπεριφοράς που προδιαθέτουν αργότερα σε εγκατάλειψη του σχολείου, παραπτωματική συμπεριφορά, χρήση εθιστικών ουσιών και εφηβική εγκυμοσύνη.

Η Σχολική Ετοιμότητα μπορεί να ελεγχθεί με ειδικές Αναπτυξιακές δοκιμασίες (τεστ) σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής ένωσης. Οι Δοκιμασίες Σχολικής Ετοιμότητας γίνονται προληπτικά σε όλα τα παιδιά πριν από την έναρξη της σχολικής τους φοίτησης, ώστε να εντοπίζονται έγκαιρα και όσα δεν είναι έτοιμα να προετοιμάζονται με την κατάλληλη εκπαίδευση ή /και προσαρμογή του σχολείου.

Στη χώρα μας, ο Προληπτικός Έλεγχος Σχολικής Ετοιμότητας γίνεται από εξουσιοδοτημένους συνεργάτες οι οποίοι είναι Παιδίατροι, Εργοθεραπευτές, Λογοθεραπευτές και ειδικούς παιδαγωγούς με την ανιχνευτική δοκιμασία σχολικής ετοιμότητας Α΄τεστ σε όλα τα ιδιωτικά σχολεία, ενώ τελευταία άρχισε να εφαρμόζεται και σε δημόσια σχολεία, σε συνεργασία με τους δήμους. Πρόκειται για ένα εύχρηστο, σύντομο και φιλικό τεστ ανίχνευσης της σχολικής ετοιμότητας, που απαντά με αντικειμενικό τρόπο στο ερώτημα «είναι το παιδί έτοιμο να φοιτήσει στο σχολείο; ΝΑΙ ή ΟΧΙ.

Συνιστάται να γίνεται σε όλα τα παιδιά που φοιτούν σε νηπιαγωγεία, λίγο πριν από την έναρξη της φοίτησής τους στην Α’ Δημοτικού. Ιδανικός χρόνος θεωρείται ο Μάρτιος, ούτως ώστε να υπάρχει η δυνατότητα σύντομης εκπαιδευτικής παρέμβασης σε παιδιά που βαθμολογούνται με οριακές τιμές.

Η βαθμολόγηση όλων των επιμέρους κλιμάκων του Α’ ΤΕΣΤ γίνεται από τον ειδικό που την κάνει, η εξαγωγή όμως των αποτελεσμάτων γίνεται αυτόματα σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, γεγονός που ελαχιστοποιεί το υποκειμενικό στοιχείο του εξεταστή και εξασφαλίζει την αντικειμενικότητα της δοκιμασίας. Μετά την χορήγηση του τεστ, το παιδί παραλαμβάνει μια ηλεκτρονική Έκθεση Αποτελεσμάτων.

Ο κ. Μαντούδης Στέλιος, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής δημιουργός του τεστ, πιστεύει ότι η μετάβαση του παιδιού στο σχολείο αποτελεί μείζονα αλλαγή στη ζωή του και πρέπει να είναι έτοιμο και καλά προετοιμασμένο γι’ αυτό.

 

– Κικίδης Θεόδωρος, Εργοθεραπευτής