Έως το τέλος του νηπιαγωγείου, τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει τις ακόλουθες δεξιότητες στον τομέα τις γραφής, τις ανάγνωσης και τις επικοινωνίας και από αυτά αναμένονται τα εξής
Ακουστική ικανότητα
• Να ακολουθούν 1-2 απλές προφορικές οδηγίες στη σειρά
• Να ακούν και να κατανοούν κατάλληλες για την ηλικία τις ιστορίες ή ανάγνωση οι οποίες θα γίνονται με δυνατή φωνή
• Να μπορούν να κάνουν μια απλή συζήτηση
Δεξιότητες λόγου
• Να απαντούν σε απλές ερωτήσεις που επιδέχονται ‘ναι-όχι’
• Να παράγουν λόγο που να είναι κατανοητός από τις περισσότερους ανθρώπους του περιβάλλοντος
• Να απαντούν σε ανοιχτές ερωτήσεις (π.χ. ‘πες μου τι έκανες στο σπίτι τις γιαγιάς;’)
• Να επαναλαμβάνουν μια ιστορία, μέρη κάποιας ιστορίας ή ένα συμβάν
• Να χρησιμοποιούν πολλούς τύπους προτάσεων για να εκφράσουν τις ανάγκες και τις σκέψεις τις και να δίνουν ή να ζητούν πληροφορίες
• Να συμμετέχουν δεόντως σε συζητήσεις (π.χ. αλλαγή θέματος, διατήρηση του θέματος συζήτησης)
• Να ενδιαφέρονται και να ξεκινούν μια συζήτηση.
Αναγνωστική ικανότητα
• Να κατανοούν ότι η ανάγνωση τις βιβλίου στην ελληνική γλώσσα γίνεται από εμπρός τις τα πίσω, από πάνω τις τα κάτω και από τα αριστερά στα δεξιά
• Να κατανοούν ότι οι προφορικές λέξεις αποτελούνται από ήχους
• Να αναγνωρίζουν τις λέξεις που ομοιοκαταληκτούν
• Να συγκρίνουν και να ταιριάζουν λέξεις που βασίζονται τις ήχους τις
• Να κατανοούν ότι τα γράμματα αντιπροσωπεύουν ήχους και να ταιριάζουν πολλούς ήχους στα γράμματα
• Να αναγνωρίζουν τα κεφαλαία από τα πεζά γράμματα
• Να αναγνωρίζουν ορισμένες λέξεις εξ όψεως
• Να «διαβάζουν» από μνήμης κάποια βιβλία με φωτογραφίες
• Να κάνουν πως διαβάζουν κοιτάζοντας τις φωτογραφίες και μιλώντας για την ιστορία
Ικανότητα γραφής
• Να γράφουν το όνομα και το επώνυμό τις
• Να σχεδιάζουν μια ζωγραφιά που να διηγείται μια ιστορία, να βάλουν ένα τίτλο και να διηγηθούν σχετικά με την ιστορία
• Να γράφουν σχετικά ευανάγνωστα κεφαλαία και πεζά γράμματα του αλφάβητου
• Παρόλο που υπάρχει σημαντική επικάλυψη των δεξιοτήτων που αποκτούνται με το πέρασμα των σχολικών τάξεων, αναμένεται από τα παιδιά να χρησιμοποιούν τις δεξιότητες αυτές συνεχώς καλύτερα και σε πιο πολύπλοκα πλαίσια.
– Κικίδης Θεόδωρος, Εργοθεραπευτής