Παραθέτουμε ενδεικτικά τα σημαντικότερα κινητικά, γνωστικά ορόσημα που συναντώνται στην εξέλιξη των παιδιών.

3-6 μηνών

  • Σηκώνει το κεφάλι όταν είναι μπρούμυτα
  • Πιάνει αντικείμενα με όλα του τα δάχτυλα (παλαμιαία σύλληψη) και μπορεί να τα αφήσει
  • Παράγει ήχους και υπάρχει διαφοροποίηση στο κλάμα
  • Χαμογελάει σε ανταπόκριση στο πρόσωπο ή τη φωνή
  • Βλέπει καλύτερα και παρακολουθεί αντικείμενα που κινούνται
  • Ψάχνει την αιτία των ακουστικών ερεθισμάτων

6-9 μηνών

  • Κάθεται χρησιμοποιώντας τα χέρια του για υποστήριξη
  • Γυρίζει από την ύπτια θέση στο μπουσούλημα
  • Κρατάει αντικείμενα με το ένα ή το άλλο χέρι
  • Συνδυάζει σύμφωνα με φωνήεντα
  • Βάβισμα (μαμάαα-μπαμπάαα)
  • Μιμείται λεκτικούς ήχους
  • Χρησιμοποιεί διαφορετικές φωνητικές εντάσεις

9-12 μηνών

  • Κάθεται με καλό έλεγχο, γυρίζει στο πλάι για να πιάσει παιχνίδια, αλλάζει θέση από την καθιστή στην πρηνή
  • Αρχίζει να μπουσουλάει
  • Σηκώνεται όρθιο τραβώντας έπιπλα
  • Στέκεται και κάθεται όριο με στήριξη
  • Απλώνει τα χέρια του για να πιάσει αντικείμενα
  • Δείχνει αντικείμενα χρησιμοποιώντας τον δείκτη
  • Μιμείται καινούργιες οδηγίες
  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες
  • Λέει «μαμά» και «μπαμπά»
  • Ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομά του

12 μηνών

  • Περπατάει με στήριξη από το ένα χέρι. Κρατώντας τα έπιπλα κάνει πλάγια βήματα και σηκώνεται από την καθιστή θέση
  • Μπορεί να γυρίσει σελίδες (μερικές μαζί)
  • Χτυπάει παλαμάκια
  • Έχει αρχίσει την προσπάθεια να πιάσει το κουτάλι για να φάει μόνο του
  • Λέει τις πρώτες λέξεις (μονοσύλλαβες και δισύλλαβες)
  • Μιμείται τους νέους ήχους και τις λέξεις

1-2 ετών

  • Περπατάει σταθερά και τρέχει
  • Πιάνει μολύβι παλαμιαία και κάνει γραμμές
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 2-3 λέξεις
  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις

2-3 ετών

  • Ανεβαίνει σκάλες με βοήθεια, τα δύο πόδια σε κάθε σκαλοπάτι
  • Πηδάει με δύο πόδια
  • Γυρίζει μία-μία τις σελίδες κάποιου βιβλίου
  • Μπορεί να ονοματίσει περισσότερα από τρία μέρη του σώματος
  • Αντιστοιχεί αντικείμενα με εικόνες
  • Ο λόγος είναι ο κύριος εκφραστής της επικοινωνίας του
  • Τ λεξιλόγιό του έχει 200-300 λέξεις
  • Καταλαβαίνει σύνθετες οδηγίες
  • Χρησιμοποιεί τα «εγώ», «εσύ»

3-4 ετών

  • Κάνει απλά παζλ
  • Χτίζει πύργο με 9 ή περισσότερο τουβλάκια
  • Αποκτά των έλεγχο των σφιγκτήρων
  • Μαθαίνει για γδύνεται και να ντύνεται ανεξάρτητα
  • Τρώει ανεξάρτητα χρησιμοποιώντας μαχαίρι και πιρούνι
  • Περνάει μικρές χάντρες σε κλωστή
  • Παράγει τα περισσότερα σύμφωνα σωστά
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 3-5 λέξεων
  • Το λεξιλόγιό του έχει φτάσει τις 1000 λέξεις
  • Κάνει ερωτήσεις
  • Καταλαβαίνει απλές ιστορίες
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό και προθέσεις

4-5 ετών

  • Κόβει με ψαλίδι μικρό κύκλο, τρίγωνο, τετράγωνο και κόβει γύρω από τις εικόνες
  • Μπορεί να ντυθεί μόνο του
  • Έχει αποκτήσει πλήρη έλεγχο των σφιγκτήρων, είναι στεγνό πρωί-βράδυ
  • Ονομάζει τα κυριότερα χρώματα, μεγέθη και σχήματα
  • Μαθαίνει να κάνει ποδήλατο
  • Μπορεί να κάνει κούνια
  • Η ομιλία του είναι καθαρή φωνητικά και αρθρωτικά
  • Η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο σε αυτή των ενηλίκων όσο αφορά στη γραμματική και το συνακτικό

5-6 ετών

  • Ζωγραφίζει άνθρωπο με κεφάλι, δύο πόδια, δύο χέρια
  • Μπορεί να πει τους αριθμούς από 1-20
  • Παίζει απλά επιτραπέζια παιχνίδια
  • Ονομάζει δεξί και αριστερό
  • Συνεργάζεται με άλλα παιδιά στο παιχνίδι
  • Πιάνει το μολύβι με τριποδική λαβή
  • Εδραιώνεται η πλευρίωση (κυριαρχία της μιας πλευράς του σώματος, μάτι, πόδι, αυτί)
  • Κατηγοριοποιεί αντικείμενα ανάλογα με το χρώμα, το σχήμα
  • Αφηγείται ιστορίες
  • Κατανοεί σύνθετες ερωτήσεις